نکاتی درباره گزارشات فصلی شرکت های پیمانکاری بدانید

با نکات نحوه تهیه صورت معاملات فصلی شرکت های پیمانکاری در خدمتتان هستیم .

صورت معاملات فصلی ماده ۱۶۹ که گزارشات خرید و فروش و قرارداد های هر شرکت را در هر سه ماهه ارئه میدهد یکی از مواردیست که در چند سال اخیر با تاکید و اهمیت بیشتری برای سازمن امور مالیاتی رو به گسترش است .در حال حاضر رسیدگی های مربوط به صورت معاملات فصلی آغاز شده و شرکتهای پیمانکاری جزو گزینه هایی هستند که ممکن است در این نوع عملیات رسیدگی مورد تشخیص جرائم سنگین مالیاتی قرار بگیرند. دلیل اصلی آن هم عدم برقراری نظم در امور مالی و مالیاتی این قبیل شرکتهاست.

جهت تهیه آن که کار دشواری هم نیست کافیست لیستی از خرید و فروش ها و قراردادهای خود تهیه کرده باشید و برای اطمینان از شرکت های فروشنده و خریدار و یا طرف قرارداد خود تاییده حساب سه ماهه ای بگیرید تا با اطمینان گزارش را ارسال کنید و چیزی از قلم نیندازید .

اما آنچه مسخواهم بیشتر درباره آن صحبت کنم گزارشات فصلی در شرکت های پیمانکاری است که به نحویکار آنها از طریق انعقاد قرارداد های کوتاهمدت یا طولانی مدت با طرف های قرارداد و ارسال صورت وضعیت های مربوطه صورت میگیرد .

اگر در شرکت پیمانکار درحال فعالیت هستید و میخواهید بدانید که هر کدام از فیلدهای گزارش فصلی را چگونه باید پر کنید با ما همراه باشید .

اما فرض کنید موضوع کمی پیچیده تر باشد ، شما پیمانکار دست اول هستید که قسمتی از قرارداد خود با کارفرمایتان را به پیمانکار دست دوم واگذار کرده اید .

اکنون چکونه گزارشات فصلی خود را ارسال میکنید ؟

خوب مثال را با این حالت پیچیده تر برایتان باز میکنم :

شرکت امداد گستر با شهرداری قرارداد ساخت یک پل عابر پیاده را به مبلغ ۱٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال در مدت ۱ سال میبندد .

برای ساخت این پل تهیه نرده ها را طی قرارداد دیگری با شرکت استیل فراز به مبلغ ۱۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال منعقد میکند .

در این مثال شهرداری کارفرما ، شرکت امداد گستر پیمانکار دسته اول و استیل فراز پیمانکار دسته دوم است و ما گزارشات فصلی را برای سه ماهه دوم شرکت امداد گستر تهیه میکنیم .

در سه ماهه دوم شرکت استیل فراز صورت وضعیت تایید شده ای به مبلغ ۷۵٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال از امداد گستر دردست دارد که این صورت وضعیت در واقع برای شرکت امداد گستر حکم خرید را دارد و باید درگزارشات خرید این شرکت ثبت شود .

علاوه بر این مبلغ ۲۳٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال هم خرید های شرکت امداد گستر از سایر شرکت ها برای فعالیت های عملیاتی خود مربوط به سایر پروژه ها دارد که آنها را نیز در قسمت گزارشات خرید ارسال میکند.

اما در قسمت فروش شرکت امداد گستر ۲ صورت وضعیت به مبالغ ۱۳۵٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال و ۱۴۸٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال که به تایید کارفرما رسیده در دست دارد و یک صورت وضعیت ۲۲۴٫۰۰۰٫۰۰۰ ریالی که در اواخر سه ماهه دوم سال ارسال شده و هنوز تایید نشده است.

همانطور که در ابتدا بیان شد شرکت امداد گستر صورت وضعیت هایی را میتواند در قسمت فروش ثبت نماید که به تایید کارفرما رسیده باشد پس دو صورت وضعیت اول و دوم را که جمعا ۲۸۳٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال را در قسمت گزارشات فروش خود ثبت مینماید .

و همچنین گزارشات مربوط به هر ۲ قرارداد خود را نیز در قسمت اطلاعات قراردادها در سیستم TTMS ثبت نمایند .

نمایش وضعیت
ACTIVE

About مهدی زارعی جلیانی

Check Also

تقسیم بندی مالیات تکلیفی

یک اشتباه زیر ساختی و مهم اشتباه زیر ساختی اینجاست که متاسفانه برخی از مدرسین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + 1 =